Balans Vereniging Het Edelhert 2012

Passiva
Het eigen vermogen van de vereniging bedraagt € 37.019.
Het jaarresultaat 2012 bedraagt € 3.241 en is hoger dan begroot.
Door de late verschijning van het winternummer is in 2012 het bedrag vooruit ontvangen contributies en betalingen voor de ALV 2013 beperkt.

Activa
Naast de vaste bedragen voor de aanhanger en de borgsom zijn de eindbedragen van de verschillende bankrekening (courante en spaar) en de kas zichtbaar.
In de loop van 2012 bleek er een PayPalrekening te bestaan voor de vereniging. Hierop worden betalingen ontvangen  voor de webwinkel, voor zover geïnteresseerden het bedrag niet automatisch wensen over te boeken.
In 2012 is gestart met een beperkte inkoop voor de fysieke winkel en de webwinkel. Het betreft een vernieuwd assortiment naast goed lopende producten. Het bestuur wil er naar streven dat inkoop en verkoop voor de fysieke winkel en de webwinkel jaarlijks zoveel mogelijk in evenwicht is en er geen sprake is van grote voorraden.

Verlies- en winstrekening 2012 en begroting 2013

Toelichting op de Verlies- en winstrekening 2012 en begroting 2013

Realisatie 2012

Inkomsten

De contributies zijn in 2012 achtergebleven bij de begroting. Het aantal leden is voor het eerst sinds jaren gedaald.

In 2012 heeft de vereniging ter gelegenheid van het 65 jarig bestaan een groot aantal giften mogen ontvangen.
In april werd ingebroken in het huis van de penningmeester. Hierbij zijn de winkelopbrengsten en bankpassen ontvreemd. De vereniging bleek niet tegen deze kosten verzekerd te zijn. Dankzij een gift is de vereniging volledig schadeloos gesteld.

Onder de post  ‘Winkelverkopen’ zijn de werkelijke verkoopopbrengsten opgenomen. Met name de informatiestand en winkel kijkt in 2012 terug op mooie verkoopresultaten.

Aan de Algemene ledenvergadering en de Ledendag namen minder deelnemers deel mee dan verwacht. Hierdoor zijn de inkomsten lager dan begroot.

De post vergoedingen voor inzet vrijwilligers is hoger dan begroot. Dit is veroorzaakt door het feit dat de rasterploeg gedurende 2012 nog facturen betreffende 2011 heeft verzonden.

De post projecten die begroot was, is niet aangewend.
De vereniging is in 2012 begonnen met sponsorwerving voor een DNA onderzoek. Het bestuur heeft besloten de opdracht pas te verstrekken als de financiering van het project gerealiseerd is.

Uitgaven

De bestuurskosten zijn hoger uitgevallen dan begroot. Reden hiervoor is het feit dat het bestuur een nieuwe huisstijl heeft laten ontwikkelen en geïnvesteerd heeft in een boekhoudprogramma.

Omdat er gewerkt is aan een nieuwe huisstijl is er in 2012 niet geïnvesteerd in drukwerk. De post kantoorartikelen is daardoor lager dan begroot.

Door de ledendag zelf te organiseren in een werkschuur van natuurmonumenten konden de kosten voor de ledendag beperkt worden.

De kosten van het tijdschrift zijn gesplitst in de werkelijke kosten van drukken etc. en de kosten van het verzenden (zie ‘Porto tijdschrift). Dankzij de inzet van de redactieraad is er in 2012 4 maal een tijdschrift verschenen. Door de totale oplage iets te verlagen is het de redactie gelukt om binnen de begroting te blijven.

De Vrijwilligers algemeen is hoger dan begroot. Reden hiervoor is dat er in 2012 voor het eerst een vrijwilligersdag en een vrijwilligersbarbeque georganiseerd is waaraan alle vrijwilligers mogen deelnemen. Daarnaast worden de jaarlijkse kosten voor onderhoud van de AED  en reanimatiecursussen onder deze post geboekt.
In de winst en verliesrekening worden de specifieke kosten per vrijwilligersgroep inzichtelijk gemaakt.

De post Public Relations is lager dan begroot, mede omdat er geen investering gedaan is in specifieke folders en andere producten om de vereniging extern te promoten.

Ondanks 2 pogingen is het de vereniging niet gelukt om in 2012 een verkorte grofwildcursus aan te bieden. Het minimale aantal deelnemers kon niet bereikt worden, waardoor annulering tegen kosten heeft moeten plaatsvinden.

In totaliteit is de conclusie dat de vereniging ruim binnen de begrote kosten is gebleven, hierdoor kon een positief jaarresultaat bereikt worden.